REBECCA BOSTRÖM

Va glada för de ni har...

Publicerad 2014-01-28 05:51:00 i

Tänkte bara skriva av mig lite. Har fått många nya perspektiv efter att ha bott några månader i USA. Och det första jag vill säga till er där hemma är att, fan va ni ska vara tacksamma som är uppväxta och bor i Sverige! Jag har träffat människor som jag har kommit väldigt nära senaste tiden och när dom berättar om sina uppväxter gör det ont i hjärtat. Jag har träffat människor från i princip hela världen, Venezuela, Mexico, Australien, Sydafrika, Ghana, Kroatien, Frankrike...
Och tro mig, jag har fått höra skräckhistorier som jag hoppas inte ska vara sanna. En av min närmaste vänner har berättat hur mycket hon hatar sin pappa efter allt han har gjort mot henne. Under uppväxten blivit slagen och misshandlad för ingenting alls. Hennes kusiner och släktingar har fått arbeta som sexslavar för att ha råd med mat, kläder och shampoo till sina barn. De lever alltså med en man som gör precis vad han vill med dem.. bara för att de ska få en tvål att tvätta sig med och några riskorn till mat till sina barn. Min väns enda utväg var att flytta till USA och börja plugga, jag vill inte ens tänka på hur hennes liv skulle se ut annars. Hon har dessutom fått sett människor blivit knivhuggna till döds mitt framför hennes ögon. Då snackar vi men för livet. Jag har vänner i sydafrika som inte har råd att åka hem, senaste gången de såg sin familj va 2-3 år sen.. Utan fullt stipendium på skolan för deras idrottstalang hade de inte klarat sig här. De får inga pengar hemifrån och de är inte tillåtna att jobba här i USA som internationell.
Många har också väldigt dåliga tänder pga att tandvåden är så fruktansvärt dyr. Och här lallar jag runt med gratis tandvård upp till 20 och tycker det är lika jobbigt varje gång att få gå dit och få lite lack på tänderna. Deras fasa är att göra illa sig eftersom att familjen inte har råd med sjukvård. Bli svårt sjuk skulle innebära död. Att gå hem ensam i Venezuela skulle också innebära död.. alla äger vapen och går du på fel gator är det kört. Och inte tala om Mexico.........................
Här i Tyler var det skottlossning i helgen. Ingen brydde sig så speciellt mycket, sånt som händer. Jag tänkte, OMG JAG KOMMER DÖ DOM KOMMER SKJUTA MIG.. För dem är det inge nytt och nån går runt med pistol och skjuter lite här och där. Jag är den enda som inte äger ett vapen. Skulle jag gå ensam hem mitt i natten så.. nej de vill jag inte ens tänkte på. Det finns mycket gäng som inte bryr sig alls, dom skjuter dig om du är på fel ställe, vid fel tidpunkt.
Förra veckan pratade min lärare om skolskjutningar. Han frågade också om någon var utifrån och jag fick berätta att jag var från Sverige. Med ett stort leende sa han att Sverige är ett fantastiskt land. Inte har vi haft över 100 skolskjutningar? Folk springer inte runt och skjuter varann hur som helst. Rasism är heller inte lika stort, som i USA. Vi har äldrevård..sjukvård..Lär oss internationella språk i skolan, gratis skolmat upp till gymnasiet.. jag kan bara fortsätta och fortsätta. Han berättade att vi är ett land som alla länder borde se upp till. Våra lagar och rättigheter är en stor grund till att landet är så pass välfungerande som det är. Politiken också, även fast det är det enda jag ser folk klagar på, på fb. Visst, Sverige är inte perfekt. Men det är fan så mycket bättre än många andra länder. Alla jag känner i Sverige har mat på bordet varje dag. En familj som älskar en. Ett jobb eller utbildning. Tak över huvudet. Kläder på kroppen. Och ändå är det fruktansvärt många som klagar. Jag ville bara berätta detta för er som hade tid och ork att läsa igenom detta och hoppas att ni fick en liten tankeställare. Men tyvärr så vill mycket ha mer som man brukar säga.  Vi ska vara väldigt, nej inte ens det, JÄVLIGT tacksamma för det vi har och ta vara på det vi har.
 

Kommentarer

Postat av: Thomas Persson

Publicerad 2014-01-28 08:42:30

Härligt Rebecca bra att du skriver detta många får nog sig en tankeställare hur bra vi har det här i Sverige vi blir nog väldigt hemma blinda för verkligheten.
Mvh TP

Postat av: Ella

Publicerad 2014-01-28 09:47:27

Bra Rebecca!!! Där kom texten! Sååå sant<3

Postat av: amanda

Publicerad 2014-01-28 09:53:05

bra skrivet becca! true! finns många som behöver inse det här.. love you och saknar dig gumman <3

Postat av: Malin boström

Publicerad 2014-01-28 12:55:55

Hej finaste tjejen min! ❤
Förstår att det är mkt olikt Sverige over there 😳Var rädd om dig!! Kraaaaam

Postat av: Zlatan

Publicerad 2014-01-28 15:57:36

JAG VILL LEVA, JAG VILL DÖ, I SVERIGE!

Postat av: Rebecka

Publicerad 2014-01-29 00:45:48

Instämmer med vad du säger! Upplevt samma sak i Arkansas.

Btw, Jessica Sachs har blivit ett nytt tillskott till vårt golf lag på ATU! Super trevlig tjej! :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecca Boström

19 årig tjej på vift i staterna! Här kan ni följa mitt liv i USA. Jag är en golfspelare som just nu befinner mig i Tyler, Texas, och pluggar på TJC, Tyler Junior College. Jag skriver om min vardag här i staterna och allt mellan himmel och jord!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela